Lähes joka päivä joku rohkea ja kielitaitoinen kiinalainen tuppaa seuraani kadulla tai kaupassa. Keskusteluja on kahdenlaisia, ne menee jotenkin näin:

 

kiinalainen: Hello

mä: Hello

kiinalainen: (Hiljasuus ja tuijotus)

mä: Do you Speak English?

kiinalainen: I don’t know.

Onks toi teiänkin mielestä outo vastaus?

Jos on vähän edistyneempi, niin menee näin:

kiinalainen: Hello

mä: Hello

kiinalainen: Where are you from?

mä: I’m from Finland

kiinalainen: Oooouuuu, very beautiful country

mä: Thank you...have you been there?

kiinalainen: (Hiljasuus ja hihitys)

Ja siihen ne taidot sitten loppuu...

 

Ja joka kerta mä mietin, että p..kele: En mäkään mee kenenkään maata kehumaan, jos en oo siitä koskaan kuullutkaan tai ehkä tsägällä nähny yhen kuvan. Ei mulle tulis mieleenkään sanoa jollekin Zimbabvelaiselle, että kaunis maa teillä siellä…ihme jengiä. Ja muutenkin, toi hihittely saa täällä aivan liian suuret mittasuhteet…välillä tuntuu, että tää on joku salaliitto mua vastaan tai uuden polven kiinalainen kidutusmenetelmä…kuka tietää, mut tuntuu ainakin toimivan…!

 

 

Eilen muuten sain korjattua housujen vetskarin+kengät ja hinta oli vaan 2 rahaa = 0,20€

Ja oli muuten ammattitaitonen kaveri ja taitoa ei voi tässä tapauksessa laittaa ainakaan työkoneiden ansioksi.

1244773822_img-d41d8cd98f00b204e9800998e 

Eilen kaupassa maitohyllyllä yks myyjä meni ihan sekasin kun menin valitsemaan jogurttia. Se ei ilmeisesti tiennyt, että ymmärrän mitä purkit sisältää tai piti mua vähintäänkin tyhmänä, koska se osoitti jokaista purkkia sanoen: yoghurt, yoghurt, yoghurt…okei…hyvä, viesti meni perille! En ostanut protestiksi mitään...

Mähän oon kertonut aikasemmin, että täällä on kaupoissa sellaset hyllynvartijat. Kun kävelee sisään, niin jokainen hyllynvartija huutaa sun kohdalla kiinaksi sellasella nasaaliäänellä TERVETULOA! Ja sit perään jonkun sanan, mitä en ymmärrä. No, sit kun siellä on erikoistarjouksia tai muuta, niin niillä on sellaset kovaääniset suun edessä, sellaset mitä normaalisti käytetään työmailla…!? Se on jotain ihan järkyttävää, kun sitä kautta saa tarjoukset korvaansa…luoja sentään!! Mä oon miettiny tätä asiaa ja oon aika varma, et sen takia nää aina huutaa ja pitää meteliä, koska näillä kaikilla on menny kuulo jo lapsena.

 

Oli miten oli, nyt alkaa pakkaus, koska tunnin päästä lähtö lentokentälle suuntana Shanghai!

Vielä päivän pähkinä:

Oheinen kapistus oli ilmestynyt huoneeseemme, mutta mitään hajua siitä, mitä sillä tehdään ei ole?

Kun ollaan Kiinassa, sen olettaisi liittyvän teen lipitykseen…jos tiedät -> kommentoi.

1244773842_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

- H -